Vanliga frågor

Nedan samlar vi svar på de vanligaste frågorna om föreningen, fastigheten och boendevillkor etc, som vi brukar få inför försäljning respektive köp av bostadsrätt.

Vad ingår i månadsavgiften?
Värme och vatten ingår, liksom avfall & återvinning. Utöver detta ingår givetvis tillgång till gemensamma utrymmen och utrustning, såsom t.ex. tvättstuga.

Ingår bredband respektive kabel-TV?
Bredbandsfiber är dragen till lägenheterna, medlemmen väljer själv (står för) sitt abonnemang.

Tillåter ni juridisk person och/eller delat ägande? 
Nej

Tillåter ni  "barn-/förälder-ägande " (t.ex 10/90%)?
Ja

Erbjuder föreningen egna parkeringsplatser/garage? 
Nej, föreningen äger inga p-platser. 

Har stambyte utförts ?
Stambyte har genomförts etappvis och planeras vara helt genomfört 2025. Status 240915: Merparten av bytet (85-90% av rören) är avklarad. Resterande, främst re-lining av rör från bottenplanet, planeras avklarat under 2025*
*Något enstaka byte av vertikala stamdelar, som är i ok skick idag, återstår då, men detta genomförs då en medlem
genomför badrumsrenovering och är en mindre insats.

Är det några kommande renoveringar på gång? 
För aktuell information, kontakta styrelsen.

Vart ska ansökan om medlemskap skickas? 
Brf Timmermannen 31, Bondegatan 7, 116 23 Stockholm

Hur är det med överlåtelseavgift och/eller pantsättningsavgift? 
Ja, vi tar ut avgift för detta. Ur våra stadgar:
"Överlåtelseavgiften får uppgå till högst 2,5% och pantsättningsavgiften till högst 1% av det prisbasbelopp enligt lagen (1962:381 om allmän försäkring som gäller vid tidpunkten för ansökan om medlemskap respektive tidpunkten för underrättelse om pantsättning."

Något annat man behöver känna till inför en försäljning? 
Den viktigaste informationen (bla stadgar, gamla årsredovisningar) hittas här på hemsidan.