Andrahandsuthyrning

Här hittar du information och dokument om hur du ska gå tillväga om du vill hyra ut din lägenhet i andra hand.

Andrahandsuthyrning av lägenhet i BRF Timmermannen 31 fordrar godkännande av styrelsen, vilket beskrivs under §12 i föreningens stadgar. Detta villkor gäller oavsett uthyrningens längd eller syfte.

Styrelsens hållning gentemot korttidsuthyrning är något restriktiv, i den mening att endast ett mindre antal uthyrningar per lägenhet och år kommer att godkännas. Detta då bostadrätterna i föreningen är ämnade till permanent boende och inte avsedda för kommersiell verksamhet. Ytterligare argument för denna hållning, är att en stor omsättning av boende i huset ger både ökat slitage i fastigheten och risk för ökad tillgänglighet till våra lokaler (då nycklar och ev portkod delas med hyresgäster).

Ansökan om uthyrning skall göras med komplett ifylld blankett (se mall nedan) och lämnas till styrelsen senast 45 dagar innan den tilltänkta uthyrningen ska äga rum. Denna hanteringstid fordras för att styrelsen ska kunna utvärdera och ta beslut på ordinarie styrelsemöte (ca 1 möte/månad).

Styrelsen förbehåller sig rätten att avslå en ansökan, om fullständig dokumentation ej skickats in i tid eller om den tillhandahållna informationen gör att styrelsen anser hyresgästen eller uthyrningen olämplig.

Det är viktigt att vara medveten om att en medlem som hyr ut sin lägenhet utan godkännande från styrelsen, riskerar att få bostadsrätten förverkad, dvs bli av med bostadsrätten.

Uthyraren ansvarar för att hyresgästen har all nödvändig information gällande fastigheten, föreningens förhållningsregler och vem som ska kontaktas ”om något händer” (tex vattenläcka).

Vid långtidsuthyrning, 2 veckor eller längre, ser vi gärna att en extranyckel till lägenheten lämnas till någon i styrelsen.

Observera att du ansvarar för att kontakta ditt försäkringsbolag för att ta reda på vad som gäller dig och din försäkring rörande den typen av uthyrning du ansöker om. Exempelvis så kräver vissa försäkringsbolag att andrahandsgäster har sin egen tecknade hemförsäkring för hyresperioder som överstiger 2-3 veckor.